Feedback
Vanuit onderwijskundig
perspectief is feedback onlosmakelijk onderdeel van een leerproces, wat
uiteindelijk leidt tot zelfregulering. Feedback
op de taak geeft inzicht op de aanpak en het verloop van uitgevoerde taken
en resulteert ook in zogenaamde feed forward: hoe kan je in het vervolg iets
het beste aanpakken.
Een andere benadering is het
belonen van goed gedrag en het bestraffen van slecht gedrag. de zg
geconditioneerde reflex.
Vinna geeft een
terugkoppeling op mijn sollicitatie activiteiten. Die terugkoppeling is een
ander woord voor feedback. Bij Vinna gaat het er echter alleen om aandacht voor
dingen die volgens hun regels niet goed gaan. En daar is ie weer: het hete
hangijzer van de sollicitaties naar ongeschoold werk. De feedback van Vinna is
dus altijd negatief; deze waakhond wordt immers betaald voor het opsporen van ‘malverstaties’.
Nou verwacht ik helemaal niet van Vinna een aai over de bol en een compliment
dat ik toch zo goed bezig ben om mijn eigen re-integratie gestalte te geven.
Kom zeg, dát geeft me de rillingen!
Niettemin levert de
eenzijdige nadruk op alles wat niet
goed gaat, en sterker nog, het op de letter naspeuren om fouten aan het licht
te brengen waarmee het starten van een ‘strafprocedure’ gelegitimeerd is, bij
mij verzet op. Getuige dit blog, bijvoorbeeld, en mijn ingezonden stuk dat
vorig jaar geplaatst is in NRC, en het groepsinterview met oud Inholland
lotgenoten dat in het onderwijsblad van de algemene onderwijsbond gepubliceerd
is, jongstleden december.
Het werkt dus contraproductief.
Ondanks dat ik het eens ben met het feit dat ik als ‘tegenprestatie’ voor het
ontvangen van ww minimaal 4x per maand dien te solliciteren, is de gedachte bij
Inholland en haar waakhand Vinna waarschijnlijk dat ik dat niet uit eigen
beweging zal doen en dat ik behoor tot de 0.05% mensen die de ww misbruikt. Zulk
groot wantrouwen past niet in mijn wereldbeeld en wat mij betreft kan Vinna haar
‘feedback’ stoppen in een plek waar de zon nooit schijnt.
Reacties
Een reactie posten