Nieuw jaar met nieuwe kansen!

Per 1 januari 2019 ben ik 4 jaar werkzoekend. Nou ja, ik héb werk, en best veel ook, maar het is allemaal liefdewerk-oud-papier, indirect gesponsord door mijn oud werkgever, hogeschool Inholland. 
Net als vorig jaar heb ik in het kader van de lijstjesdagen voor mezelf maar ook voor Inholland en Vinna het volgende overzichtje gemaakt:

·     In 2018 heb ik 46 unieke sollicitatiebrieven geschreven, waarvan 
·     14x voor het verplichte ongeschoolde niveau

Ik solliciteerde onder andere op de functies van (hulp)verkoopmedewerkster bij Kruidvat, Etos, Hema, Woonexpress, conciërge bij Udens lyceum en MBO ROCVA, medewerker afvalmanagement, en meisje van Verkade bij de receptie aldaar. 
Ooit heb ik een standje gekregen van waakhond Vinna dat ik mijn brieven niet echt blijk gaf van enthousiasme voor de ongeschoolde functie. Dat heb ik in mijn oren geknoopt dus ben ik altijd positief juichend over de baan én over mijn eigen kwaliteiten. Ik gebruik voor de brief vaak de eigen ronkende tekst van het bedrijf, en zal dat ook dit jaar blijven doen. 
Voor de functie van verkoopmedewerker Woonexpress schreef ik: 
Toen ik jullie vacaturetekst las werd ik meteen enthousiast; wat is er leuker om in een omgeving die vol staat met hippe trendy meubels en accessoires mensen te adviseren die op zoek zijn naar sfeer een gezelligheid in hun huis? Bij deze kom ik dan ook graag werken als verkoper van de grootste woonwinkel bij jullie vestiging in Amsterdam zuid-oost. Mijn ervaring in de verkoop is al enige tijd geleden, maar met mijn innemende, emphatische persoonlijkheid en communicatieve vaardigheid en collegialiteit zal ik mij met enthousiasme kunnen storten (niet letterlijk bedoeld uiteraard) op klanten die vol verwachting en verwondering de winkel betreden.  Met mijn gevoel voor stijl en flair zal ik hen niet alleen kunnen adviseren over de droombank, maar ook warm kunnen maken voor de bijpassende lamp en het bijzettafeltje. En het tapijt! (.....)
De functie van conciërge bracht mij ertoe onderstaande te schrijven:
Stop met zoeken! Ik ben jullie toekomstige collega, met een passie voor leren en twee rechter handen.
Het lijkt me énig om aan de wieg te staan van het nieuwe beroepshavo concept. Ik kijk er naar uit om in jullie team een verdere invulling aan dit concept te geven, het uit te voeren en daarmee een bijdrage aan het pedagogisch leefklimaat te leveren. Wat dat betreft komt mijn jarenlange onderwijservaring (als docent, coach, onderwijsontwikkelaar en onderwijskundige) mooi van pas. Daarnaast ben ik ook handig met zowel gereedschap als administratie. Verder kan ik heel goed lunches en beamers regelen, lampen indraaien en een luisterend oor bieden.
Kortom, het komt mij voor dat al mijn kwaliteiten aangesproken worden in de uitdagende functie van conciërge 3.0!
Conclusie: het solliciteren naar ongeschoold werk inspireert mij enorm!  

·     11 keer heb ik gesolliciteerd naar een functie van docent tekenen/ckv,
mijn ‘oude’ beroep, en daarop één positieve reactie gekregen; ik werd uitgenodigd door de Brederode mavo voor een gesprek en een proefles; wat mij overigens de ervaring gaf hoe het is om in een kooi met jonge apen opgesloten te zijn. Verder reageerde ik op functies als onderwijskundige, projectmedewerker, projectcoördinator en functies die met communicatie en pr te maken hebben. 

·     3x ben ik uitgenodigd voor gesprek cq auditiebij Flyerman, Brederode mavo en Madame Tussauds (als acteur), in dat opzicht was 2018 beslist een topjaar!
Verder werden al mijn pogingen afgewezen. Ik heb daar uiteraard vele traantjes om gelaten en ’s nachts in mijn bed liggen woelen en piekeren. Ter compensatie zorgde ik voor een stijging in de verkoop van wijn bij Gall&Gall. Dat dan weer wel.
Het afgelopen jaar heb ik bij Vinna 
·     4x mijn hele sollicitatie administratie ingediend, en daarop 
·     0x reactiegehad; absoluut een positieve verandering ten opzichte van vorige jaren!

Enfin, er is weer een nieuw jaar met nieuwe kansen! Die zou ik kunnen vergroten door me om te laten scholen tot ICT-er, metselaar, loodgieter of heftruckchauffeur. Voorlopig hou ik me nog maar even bezig met het scholen van nieuwkomers die zich het Nederlands willen eigen maken. Dat zet tenminste zoden aan de dijk!





Reacties

  1. Wat geweldig en onderhoudend geschreven!
    Heb je er overigens nog aan gedacht dat je altijd nog bonsaiboomkweker kunt worden ...?
    Ik vind het trouwens zó vreemd dat jij geen werk kan vinden in het cultureel onderwijs, met jou ervaring en kwaliteiten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je doet me een idee voor een open sollicitatie aan de hand bij bonsaikwekerij.nl, waarvoor dank! Soms moet je de dingen idd gewoon klein zien :-)

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Een stapje extra voor Hudson Bay!

Flyerwoman