Eerlijk aanprijzen

Het is wellicht een wat ouderwetse eigenschap; eerlijkheid. Als ik bezig ben met het opstellen van een sollicitatiebrief raak ik weleens in gewetensnood. In hoeverre moet ik eerlijk zijn over mijn ervaring en kwaliteiten? En ook niet onbelangrijk: hoe prijs ik mijzelf aan?
Met dat aanprijzen heb ik geen enkele moeite als het om banen gaat op mijn ‘niveau’, maar het wordt lastiger als ik op laaggeschoold of ongeschoold werk solliciteer. Er is vaak sprake van functies waarin ik geen enkele ervaring heb, of alleen nog uit de tijd dat ik studeerde en losvaste uitzendbaantjes had, diep in de vorige eeuw. Soms fantaseer ik er gewoon maar lekker op los.
Zo schreef ik bijvoorbeeld: ‘De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik geen recente ervaring heb met office management pur sang en ik niet beschik over een mbo diploma in die richting. In een ver verleden ben ik directiesecretaresse geweest van een auto importeur. Daar heb ik goed leren koffie rondbrengen, enveloppen dichtplakken en brieven typen. (….)’
En: (…)‘Verder ben ik een aanpakker en droom ik ervan mijn diploma verkoop in de drogisterij te kunnen halen en met een carrière in het drogisterijvak mijn werkzame leven te kunnen bekronen. Mijn meest recente ervaring in de detailhandel is als vakkenvuller bij de MAKRO, als vakantiebaantje destijds, ik geloof ergens rond 1975.(….)’
Soms raak ik enthousiast door het schrijven an sich en ga ik lekker los, voor mijn eigen plezier en wellicht ook voor dat van de ontvanger. Voor de functie van vakkenvuller werd dat:
‘Smulpaap als ik ben zal ik goed kunnen zorgen voor een smakelijke en goed ogende presentatie en aanvulling van de patisserieproducten van HANOS. Ik heb een passie voor culinair vakmanschap en daarom lijkt het me een unieke kans voor mij om, met mijn omvangrijke arbeidsverleden (zie bijgevoegd cv), een wending te maken naar een vak dat mij écht interesseert! Uiteraard kan ik mijzelf beheersen om met mijn vingers van de waren af te blijven, zo professioneel en betrouwbaar ben ik ook wel weer. (….)’

Ach, voor deze functies werd ik allemaal afgewezen en eerlijk gezegd: erg bedroefd werd ik daar niet van. Maar met mijn eerlijkheid zal dat niet veel te maken hebben gehad. Denk ik.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Een stapje extra voor Hudson Bay!

Nieuw jaar met nieuwe kansen!

Flyerwoman