Opstapje naar echt leuk werk

Inmiddels weet de lezer dat Vinna (door mij aangeduid als waakhond) een bedrijf is dat organisaties die eigen risico drager zijn voor de WW, bijstaat om op deze uitkeringen geld te besparen. Dat doen ze door alle potentiële misbruikers (alle ex werknemers met een uitkering dus) uitvoerig te besnuffelen in de hoop ze te betrappen op verwijtbaar gedrag, zodat ze een reden menen te hebben om korting op de uitkering te eisen bij de uitkerende instantie. Op de site van Vinna en in hun twitterfeed (zie hieronder) stellen ze de wereld juichend in kennis van hun acties en overwinningen waarmee zij hun eigen risicodragende cliënten steevast beschermen tegen 'profiterende en malverserende' ex-werknemers.

Bij Vinna werken onder meer juristen. Zo’n jurist heb ik een keer meegemaakt tijdens een hoorzitting in het verre Groningen, ten kantore van het UWV. Ik was daar voor de morele steun aan een oud collega die door Vinna verwijtbaar geacht werd. Vinna’s doel is natuurlijk om gelijk te krijgen en het UWV te dwingen met terugwerkende kracht de uitkering in te houden; als het moet via de rechter.  Met elke besparing die zo gerealiseerd wordt maakt Vinna immers een cliënt blij!
Terug naar Groningen. De jurist van de eisende partij was nog een broekie, ik zou haast denken dat dit zijn eerste baantje is. In zijn muizige, wat te krap gesneden pak zat hij aan tafel en kon bij wijze van spreken net boven het dikke dossier uitkijken. Het gezelschap bestond verder uit de casemanagers van Inholland, de de vermeend verwijtbare ex-werknemer met twee secondanten en een UWVdame. Op kantoor hadden hij en zijn collega’s goed werk gedaan; all hun inhoudelijke argumenten kon hij zo van papier voorlezen. In 45 minuten stonden we weer buiten. Ter afscheid kon ik het niet laten om de jurist veel succes te wensen met het binnenharken van geld voor zijn opdrachtgever.  Sjongejonge, wat een wereldbaan!
In de lange treinreis terug naar Amsterdam doezelde ik even weg en belandde in een gruweldroom: ik kreeg een baan aangeboden bij Vinna. Je mag de baan niet weigeren, tenzij ernstig gewetensbezwaard, geloof ik.
‘Volgend station Heerenveen’ werd er omgeroepen. Ik ontwaakte uit mijn sluimer; gelukkig was het maar een droom! Je geld verdienen over de ruggen van in de WW gedumpte werknemers lijkt me pas echt een nachtmerrie. Maarja, als beginnend advocaat kan je niet kieskeurig zijn als het een opstapje naar echt leuk werk betekent, toch?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Een stapje extra voor Hudson Bay!

Nieuw jaar met nieuwe kansen!

Flyerwoman