Blinde vlek

Met enige regelmaat ontvang ik digitale post van het UWV in de vorm van hun ‘Werkblad’ het online magazine voor klantjes zoals ik.
De editie van eind november trok mijn aandacht door het onderwerp; ‘63 jarige vond werk als lasser’ . Nadat uit onderzoek van het televisieprogramma Radar is gebleken dat slechts 1% van de werkloze 60+ers kans maakt op nieuw werk, is dit natuurlijk een flinke opsteker! Dus klikte ik door. Mees van de Graaf had altijd als lasser gewerkt en had nu na 4 jaar werkloosheid weer een baan in zijn oude beroep. Ik ben heel blij voor Mees!
Even verderop lees ik een blog van Jolet Uilenberg, die 3 tips geeft om werk te vinden als 50+er:
1 zoek werk dat aansluit op je laatste baan
2 blijf je ontwikkelen
3 bouw een netwerk op.
Punt twee en drie vallen voor mij in de categorie ‘open deuren’, dus daar wil ik niet over uitweiden.
Opmerkelijk echter is dit: uit het verhaal van Mees én tip 1 van Jolet blijkt het te lonen om vasthoudend te blijven zoeken naar werk dat lijkt op je oude baan. Dat lijkt me op z’n zachtst gezegd in tegenspraak met de verplichting om op ongeschoold werk te moeten solliciteren. Jolet zegt dat ze ‘keer op keer merkt dat mensen meestal terecht komen in een baan die lijkt op hun vorige beroep”
Dat heeft mijn eigen kort verkennend onderzoekje onder 6 oud Inholland collega’s (en oude collega’s want allen boven de 61) uit 2016 ook aangetoond.  Ik heb kunnen vaststellen dat in 100% van de gevallen, wanneer er sprake was van een follow up op een sollicitatie, of een tijdelijk contract voor deeltijd, dat alleen was naar aanleiding van een sollicitatie op werk dat aansloot bij eigen kwalificaties en ervaring. En dus 0% op laag- en ongeschoold werk.

Er gaapt dus een gat tussen de werkelijkheid en de regels vanuit de gedachte dat je eerder aan een baan komt als je solliciteert beneden je niveau. Iets dat alleen de werkzoekenden zien (en Jolet Uilenberg), maar voor de Vinna’s en de UWV’s van deze wereld, die alleen vanuit regeltjes kunnen denken en werken, een blinde vlek is. 

Bronnen:

Reacties

Populaire posts van deze blog

Een stapje extra voor Hudson Bay!

Nieuw jaar met nieuwe kansen!

Flyerwoman