Open sollicitatie bij een bedrijf waar ik nooit zou willen werken

Gezien de lange tijd dat ik mijn oud werkgever al financieel uitzuig met een ww uitkering die zij moeten betalen, moet ik op werk solliciteren dat ik nooit zou willen doen, en, laten we eerlijk wezen,  waarvoor ik ook nooit in aanmerking zou komen. Welke supermarkt wil er nou een hoog opgeleide 61+er als vakkenvuller? Maargoed, het 'moet' omdat ‘alle arbeid passend’ is. Het lijkt me vanuit die invalshoek ook wel passend (en lollig) om een open sollicitatie te sturen naar een bedrijf waar ik nooit zou willen werken. 
Dat bedrijf werd Vinna BV, de ‘waakhond’ die door Inholland is ingehuurd om te speuren naar de kleinste onregelmatigheid in mijn sollicitaties op ongeschoold werk (al mijn andere sollicitaties zijn niet belangrijk want daarop valt niet te scoren), om deze dan uit te vergroten en braaf te apporteren naar Inholland, met een vette kluif als beloning in het vooruitzicht.
Om mijzelf aan te prijzen als aanwinst binnen hun hongerige roedel, heb ik het volgende in gedachten:

Beste Vinna,
Bij deze solliciteer ik naar een functie bij jullie organisatie. Ik kan mij vereenzelvigen met de drive waarmee jullie als team samenwerken om tot een succesvol resultaat te komen voor jullie cliënten en de waarde die jullie hechten aan een goede relatie*.  Ik ben onder de indruk van de boekhoudkundige precisie waarmee jullie het werk voor jullie cliënten uitvoeren, de wijze waarop er in creatieve oplossingen gedacht wordt om de last van hun financiële juk te verlichten.
Dat daarmee jullie vasthoudende en meedogenloze no nonsense aanpak tevens jullie verdienmodel is geworden, valt alleen maar te bewonderen.
Ik ben zelf ook een ‘buiten de lijntjes kleurder’ en omdenker, en dat zie ik ook in jullie aanpak. Jullie gaan op een creatieve en rekbare manier om met beoordelingskaders van de verplichtingen van de voormalige werknemers van jullie cliënten en jullie zijn niet bang om een grote jongen als het UWV in de kladden te grijpen. Dat lef en die vasthoudendheid bevallen me wel. Op jullie site vermelden jullie met trots de behaalde successen en bijgevolg de ontstane jurisprudentie.  Dat kan alleen maar door nietsontziend tot het uiterste te gaan. De laatste casus die dat prachtig illustreert betrof een zaak van een ex-werkneemster voor wie het UWV 4 weken ontheffing van de sollicitatieplicht goedkeurde vanwege een ernstige privé crisissituatie. De eigenrisicodrager was niet van te voren op de hoogte gebracht en dus gingen jullie namens deze verhaal halen, tot de centrale raad van beroep aan toe*. 
Schitterend!
Maar nu even waarom ik denk dat ik goed in het team pas:
Ik ben, zoals ik al zei, een typische omdenker. Ik zie kansen die anderen niet zien. Verder ben ik, en dat is iets wat wellicht een mooie aanvulling is op jullie team, vrij empatisch en mededogend ingesteld. Ik realiseer me dat dat in een bepaalde context ook een minpuntje kan zijn, maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt door de andere kwaliteiten die mij kenmerken: precisie en nauwkeurigheid, strategisch inzicht, meedenkend en rechtvaardigheid.
Samenvattend kan ik stellen dat de kernwaarden die jullie op de site vermelden, ook op mij van toepassing zijn: verbinding, vindingrijkheid, kwaliteit, inspiratie, betrouwbaarheid en, zoals reeds genoemd, rechtvaardigheid. 
Voor mijn professionele levensloop verwijs ik naar mijn cv, dat ik heb bijgevoegd.
 Ik ben reuze benieuwd of jullie een mogelijke match zien!
 * Deze tekstdelen zijn gebaseerd op informatie van jullie site

Na deze open sollicitatie aan meerdere mensen voorgelegd te hebben, heb ik besloten om deze toch niet te versturen; voor deze maand heb ik al voldoende gesolliciteerd naar k*tbanen. Het schrijven alleen gaf mij al veel plezier en dat is voor nu even genoeg. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Een stapje extra voor Hudson Bay!

Nieuw jaar met nieuwe kansen!

Breed solliciteren