Kansberoepen

Solliciteren naar werk waarvoor je geen diploma hoeft te hebben wordt door Vinna ‘breed solliciteren’ genoemd. De gedachte is dat de kans dat je werk vindt, daarmee vergroot wordt. Ik solliciteer dus breed. Niet omdat ik dat wil en het zinvol en betekenisvol werk betreft, maar omdat het moet. Alle arbeid is na een jaar werkloosheid passend, dat staat in de wet.
Ik mag ook geen werk weigeren als mij dat wordt aangeboden. Maar mij wordt niets aangeboden. Deze actieve benadering van werkzoekenden is wegbezuinigd bij het UWV, althans in mijn regio.  Ik zoek dus zelf naar passend werk, werk dat bij mijn ervaring en opleiding past en niet minder belangrijk; bij mij als persoon. Werk dat ik met plezier en voldoening zou willen doen. Dagelijks krijg ik via de email allerlei vacatures binnen die passend zijn voor mij, die mij voldoening zowel als uitdaging kunnen bieden. Daar solliciteer ik dan ook op. In het kader van de verplichting om breed te solliciteren hengel ik ook (samen met diegenen die écht geen diploma’s hebben) naar wat ik ‘kansberoepen’ noem.
Kansberoepen zijn functies waar ik op moet solliciteren zodat ik daarmee de kans ontloop op een strafkorting op mijn uitkering. De redenering van Vinna is dat als ik, ongeacht al mijn overige sollicitaties, in hun ogen niet voldoende mijn best doe om op ongeschoold werk te solliciteren, mijn verplichting verzaak. Waakhond Vinna houdt mij nauwlettend in de gaten, en laat op haar beurt geen kans onbenut om mij te dreigen met een vermelding verwijtbaar gedrag bij het UWV.
Ik heb de kansberoepen geinventariseerd, zodat ik gericht kan zoeken (samen met scholieren, mensen zonder diploma’s en mensen die geen Nederlands spreken). Een kleine greep uit mijn lange lijst: 
Hulpverkoopmedewerker, medewerker vulploeg, - reinigingsdienst,  - postverwerking, - slachterij, -wasserij, -groenvoorziening, verkeersregelaar, bordenwasser, frietbakker, bijrijder, visbewerker en ga zo maar door.

Stuk voor stuk illustere banen waarmee ik de kers op de taart zet van mijn 36 jarige carrière in het (hoger) onderwijs. Joepie!
De kans dat ik voor zo'n baan wordt aangenomen? 0%, maar alle partijen spelen het spelletje mee in deze klucht.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Een stapje extra voor Hudson Bay!

Nieuw jaar met nieuwe kansen!

Flyerwoman