Inholland sponsort maatschappelijk relevante projecten

Sinds 2015 ben ik bij hogeschool Inholland wegbezuinigd en onvrijwillig met ‘vroegpensioen’. Bij de pakken neerzitten achter de spreekwoordelijke geraniums is niks voor mij dus maak ik mijzelf sindsdien Maatschappelijk Nuttig. Mede mogelijk gemaakt door Inholland!  
Aangezien solliciteren geen fulltime bezigheid is heb ik tijd over.
Ik heb nog nooit zo’n grote variatie in werk gehad sinds ik werkloos ben. De hogeschool betaalt mijn WW en ‘sponsort’ dus indirect op micro niveau maatschappelijk relevante projecten.
Zo was ik een paar uur per week redder in de nood voor dames op vergevorderde leeftijd die, aangespoord door jongere familieleden, een Ipad aanschaften maar niet goed wisten wat ze er nou mee moesten. Prachtig om hen zo intens verwonderd te zien over de wereld die ik aan hun voeten ‘toverde’. 
Verder begeleid ik een schildergroep voor vrouwen in Amsterdam West. Mijn schilderessen komen uit alle windstreken, van Brazilië tot Syrië en China en alles wat daar zo’n beetje tussen zit. Tussen de bedrijven door zijn we bezig met het kennisnemen en begrijpen van elkaars culturele eigenaardigheden, vooral op het gebied van eten; en dat gaat steevast gepaard met veel lekkere hapjes. 
Ook hielp ik mee om een stichting op de kaart te zetten die mentoraten mogelijk maakt om kinderen een kansrijke start in het voortgezet onderwijs te helpen maken. Uitermate zinvol en belangrijk werk. 
Menig uurtje heb ik ook als taalcoach nieuwkomers geholpen bij hun worsteling om het Nederlands machtig te worden. Dat leverde afwisselend hartverwarmende en hilarische momenten op voor iedereen. Uitermate betekenisvol werk, ik kan het jullie allemaal aanraden! 
Dan zijn er nog mijn twee bestuurlijke baantjes, de ene voor een stichting die probeert te overleven in het krachtenveld van lokale politiek, de participatiesamenleving en vernieuwd welzijn. De andere stichting beheert een tuincomplex waar biologisch getuinierd wordt en bijen worden gehouden.
Mijn vrijwilligerswerk is maatschappelijk relevant en geeft mij psychisch inkomen. Ik ontmoet ook de meest uiteenlopende en interessante mensen; van statushouder tot lokale bestuurder. Zo kijk ik over de grenzen van mijn eigen wereldje heen. 
Dit had ik allemaal niet kunnen doen naast mijn 40-urige betaalde baan bij de hogeschool Inholland.  Je zou kunnen stellen dat Inholland op deze manier via mij haar maatschappelijke verantwoordelijkheid gestalte geeft. Geen woorden maar daden!

Namens al mijn ‘werkgevers’ zeg ik dan ook: dank je wel Inholland, dat je dit mogelijk maakt!!!!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Een stapje extra voor Hudson Bay!

Nieuw jaar met nieuwe kansen!

Flyerwoman